Web Analytics Made Easy - Statcounter

این همدلی‌ها فقط شامل کشورمان نمی‌شود و هنرمندان در کره‌جنوبی و چین هم آماده کمک به هموطنان‌شان شدند تا رنج این بیماری کمتر خود را نشان دهد. در این گزارش نگاهی داریم به هنرمندان ایرانی و خارجی که در این اوضاع کنار مردم مانده‌اند.

اخبار چهره ها - رضا میرکریمی، کارگردان سینمای ایران درباره این شرایط و ویروس کرونـا نــــوشت: «شیوع ترس و ناامیدی در آسیب‌پذیر کردن جامعه و تضعیف سیستم ایمنی افراد برای مواجهه با بیماری‌ها نقش مخربی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با عدم تکثیر اخبار نامعتبر و یأس‌آور در آسیب رساندن به جان هموطنان‌مان شریک نشویم. همه باید با ویروس «خودمطلع‌پنداری» که در شریان‌های تنفسی فرهنگ‌مان لانه کرده است، بجنگیم و این نمی‌شود مگر اینکه هرکدام از ما در قرنطینه‌ای خودخواسته ابتدا به پاکسازی درون خود بپردازیم تا یاد بگیریم راه‌های درست‌تری برای مفید بودن و در کنار هم بودن در روزهای سخت وجود دارد.»

شاهرخ استخری ، بازیگر سینما و تلویزیون تلاش پزشکان برای مقابله با کرونا و بهبود حال مبتلایان به این بیماری را ستود و نوشت: «پزشکان، پرستاران و کلیه عزیزانی که در مراکز خدمات درمانی مشغول هستین، اونایی که مایحتاج مردم رو از هر طریقی به دستشون میرسونین و مجبوررین تو این شرایط سر کار باشین، دم همتون گرم، چشم هممون به دست‌های شماست. مراقب خودتون باشین و خدا پشت و پناهتون.»

او در توئیت دیگری برای مدیران نوشت: «هیچ تبلیغی بالاتر از رضایت نیروی کار و مشتری برای یک کسب‌وکار نیست و هیچ محصولی بهتر از اونی که با حس خوب تولید شده، نخواهد بود. حقوق و پاداشی که برای این تعطیلی به پرسنلتون میدین، اسمش ضرر نیست. اجازه بدین در این شرایط بحرانی توی خونه و کنار خانواده‌هاشون باشن.»

تهمینه میلانی هم در صفحه شخصی‌اش درباره پزشکان که ‌این روزها یکی از دشوارترین وظایف روی دوش‌شان است، نوشت: «سپاس ویژه از کادر پزشکی ایران. زنده باشید وخطر دور باد از شما عزیزان.»

شیلا خداداد ، بازیگر سینما و تلویزیون هم پستی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و از وظیفه‌شناسی پزشکان تشکر کرده است. شیلا خداداد چنین نوشته: «درود بر تمامی کادر زحمتکش درمانی اعم از پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، بهیاران و نیروهای خدماتی بیمارستان‌ها و عوامل اداری و هر کسی که در این شرایط ویژه، جان و خانواده خود را سپر حفظ سلامتی جامعه کرده است. گرچه پزشکان وظیفه خود را انجام می‌دهند، اما وظیفه‌شناسی باشرافت در این شرایط جای تقدیر دارد، دست‌مریزاد.»

نیکی مظفری، بازیگر و فرزند مجید مظفری در صفحه اینستاگرامش چنین نوشت: «عرض ادب و احترام به تک‌تک پزشکان، پرستاران، پرسنل محترم و زحمتکش بیمارستان‌ها. خداقوت و خسته نباشید هموطنان عزیزم. به شخصه سپاسگزار همه زحمات و دعاگوی سلامتی برای شما و خانواده محترم‌تان هستم و هر لحظه از خداوند متعال آرزوی سلامتی و آرامش برای همه هم‌میهنانم را خواستارم.»

جواد رضویان نیز به سوژه ماسک پرداخته و با انتشار تصویری از رزمندگان دفاع مقدس، به احتکار ماسک کنایه زده و نوشته است: «می‌گفتند زمان جنگ وقتی دشمن بمب شیمیایی می‌زد، خیلی از رزمنده‌ها ماسک‌های خودشون رو از صورت برمی‌داشتند و به جوون‌ترها می‌دادند، امروز هم بعضی‌ها به خاطر دلهره مردم از ویروس کرونا دارند ماسک‌ها رو انبار می‌کنند و به چندین برابر قیمت به مردم می‌فروشن، خدایا کیا رفتن، کیا موندن!»

او در مطلب دیگری نوشت: «جا دارد به‌عنوان عضوی کوچک از جامعه عرض خسته نباشید جانانه‌ای بگویم به همه زحمتکشان حوزه سلامت کشور عزیزمان ایران. امیدوارم کسانی که در ادوار خاص تقویمی ایثار را تفسیر و تدبیر می‌کنند، از قافله عقب نمانند و صرفا نظاره‌گر خدمات عاشقانه پرسنل سربازان سلامت نباشند و هر اقدامی را که باعث افزایش روحیه پرسنل شود، عامل شوند. همچنین جا دارد از مرکز اورژانس ۱۱۵ که دوشادوش پرسنل صادقانه درحال خدمت هستند، قدردانی ‌کنم.»

آرش مجیدی ، بازیگر سینما و تلویزیون در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «پرستارهای عزیز، دکترهای عزیز، تمام پرسنل بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها و تمام کسانـی که جونشون رو گذاشتند کف دستشون و دارند به مردم خدمت می‌کنند و می‌جنگند تا این ویروس لعنتی از بین بره! لطف‌تون قابل جبران نیست. دمتون گرم، خیلی دمتون گرم.»

سیاوش خیرابی ، بازیگر سینما و تلویزیون در جدیدترین پست اینستاگرامی خود نوشت: «این روزها تک‌تکمون باید بیشتر از همیشه قدردان پزشکان و پرستاران و همه عزیزانی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند، باشیم.»

حمید فرخ‌نژاد ، بازیگر سینما و تلویزیون در جدیدترین پست اینستاگرامی خود نوشت: «سلام و درود به شرف کادر پزشکی و درمانی و بهداشتی کشورمون که با حداقل امکانات در این روزهای تلخ، چتری بر بارش مصیبت شده‌اند.»

فریبرز عرب‌نیا ، بازیگر در صفحه اینستاگرامش نوشت: «درود بر شرف و انسانیت همه پزشکان، پرستاران، درمانگران و کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سراسر ایران که فداکارانه جان‌شان را برای یاری به هم‌میهنان کف دست گرفته‌اند و واژه‌های «مسئولیت» و «خدمت به مردم» را (که این روزها سخت و کمیاب و بی‌معنا شده) آبرویی دوباره می‌بخشند

کوروش تهامی ، بازیگر درباره این روزهایمان نوشت: «برای سلامتی همه پزشکان، پرستاران و بهیارانی که در این روزهای سخت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خصوصا جایی که بیماران درگیر کرونا را نگهداری و معالجه می‌کنند، از ته دل دعا کنیم و همین‌جا به همشون بگیم؛ الهی همیشه سالم و پرقدرت باشید.»

بهاره کیان‌افشار ، بازیگر در صفحه اینستاگرامش نوشت: «وقتی روزی صد بار دستم را می‌شورم و باز هم نگرانم، به پرسنل بیمارستان‌ها، پرستارها و پزشکانی فکر می‌کنم که جان‌نثارانه به بیماران مبتلا خدمات‌رسانی می‌کنند و تمام وجودم را حس قدردانی و تحسین فرا می‌گیره و عجیب حسم به اونها مشابه حسم به آتش‌نشان‌های فداکار می‌مونه در زمان آتش‌سوزی پلاسکو

برزو ارجمند ، بازیگر سینما و تلویزیون در جدیدترین پست اینستاگرامی خود نوشت: «الان ساعت ۱۰:۵۰ شب، اینجا مدرسه جانیاره و من دقیقا جایی نشسته‌ام که جانیار میشینه. در کنارم دوست عزیزم جواد ذهبی، مدیر مدرسه، که این شب‌ها مشغول ضبط دروس برای بچه‌های مدرسه است تا با این تعطیلی‌ها بچه‌ها از درس عقب نیفتن یا حداقل کمتر عقب بیفتن. دمتون گرم رفقا.»

داریوش فرضیایی، مجری معروف کودک با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «در این شرایط اسفناک که همگی ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا را داریم، یادی کنیم از پرستاران و پزشکان عزیزی که با همه کمبودها و مشکلات برای نجات دادن جان هموطنان‌مان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند، فراموش نکنید آنها نیز همچون ما خانواده‌ای دارند که همیشه نگران حال‌شان هستند و به لحاظ کاری بیشتر از ما استرس همسران‌شان را دارند که خدایی‌ناکرده آلوده چنین بیماری بشوند. من به نوبه خودم درمقابل انسانیت و فداکاری شما عزیزان سر تعظیم فرود می‌آورم و از خداوند مهربان برایتان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم. دوستان عزیزم همان‌طور که می‌دانید بهترین راه پیشگیری، رعایت بهداشت و انجام توصیه‌هایی است که در این چند روز بارها از طریق اخبار و جراید و برنامه‌های پزشکی برای مردم مطرح شده، ان‌شاءالله که هرچه زودتر این شرایط دردناک به پایان برسد و دوباره شاهد روزهای آرام باشیم.»

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سینمای ایران شاهرخ استخری تهمینه میلانی شیلا خداداد جواد رضویان آرش مجیدی سیاوش خیرابی حمید فرخ نژاد فریبرز عرب نیا کوروش تهامی بهاره کیان افشار برزو ارجمند سینمای ایران جواد رضویان فریبرز عرب نیا ویروس کرونا شیلا خداداد بازیگر سینما و تلویزیون صفحه اینستاگرامش بیمارستان ها خود نوشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۹۲۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی

ایسنا/اصفهان حکیم شفایی، ادیب و پزشک نامدار اصفهانی در عصر صفوی بود که در علوم مختلف تبحر داشت. در کنار پزشکی، ادیبی برجسته نیز بود که دیوان شعری از خود به جای گذاشته است. این ادیب اصفهانی به ملک‌الشعرای زمانه خود ملقب است.

شرف‌الدین حسن حکیم شفایی اصفهانی از طبیبان بنام عصر صفوی بود که توانست به دربار شاه عباس راه یابد و پزشک مخصوص او شود. از سوی دیگر، او شاعری نکنه‌سنج نیز به شمار می‌رفت. این پزشکِ شاعر در سرودن، متأثر از بزرگانی چون حافظ شیرازی بود که در دیوانش هم بازتاب یافته است: «شفائی در کنار زنده‌رودم دل همی خواهد، کنار آب رکناباد و گلگشت مصلا را».

مهم‌تر از آن، تأثیر وی بر شاعران روزگارش بود تا جایی که او را معروف‌ترین استاد شعر صائب تبریزی می‌دانند؛ صائبی که درباره‌اش سرود: «در اصفهان که به دردِ سخن رسد صائب؟ کنون که نبض‌شناسِ سخن شفایی نیست» لطفعلی بنان، مصحح دیوان شفائی اصفهانی (نشر ادارۀ ارشاد اسلامی، ۱۳۶۲)، بحث مفصلی دربارۀ شعرِ این پزشک نامدار دارد؛ پزشک و شاعری که به‌ گفته بنان کمتر کسی او را می‌شناسد و «مجهول القدر» و «ناشناخته» است.

برای آشنایی بیشتر از طبابت و شاعری حکیم شفایی اصفهان که یکی از خیابان‌های نصف جهان نیز به‌ نامش است، با مسعود کثیری، از بنیان‌گذاران رشته تاریخ پزشکی در ایران، شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت‌وگو کردیم. کثیری ضمن تأمل در شعر و پیشه این پزشک، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاریخ طب از دو جنبه عامیانه و مکتبی نیز بحثی مقدماتی مطرح کرد که در ادامه آن را می‌خوانید.  

اولین بیمار تاریخ، اولین پزشک تاریخ

مسعود کثیری، عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان و تاریخ‌نگار علم پزشکی، در گفت‌وگو با ایسنا و در مقدمه بحث خود ابتدا در تاریخ طب درنگ و بیان کرد: اگر بخواهیم در تاریخ پزشکی تأمل کنیم که انسان از چه زمانه و روزگاری به این دانش و علم دست یافته است، باید بگوییم از همان روزی که نخستین آدم بر روی کره زمین می‌زیست، این قلمرو نیز معنا یافت.

وی ادامه داد: به بیان دیگر، بنا بر ماهیتی که پزشکی و پیوند آن با زیست بشری دارد، نخستین انسان را می‌توان هم اولین بیمار تاریخ و هم اولین پزشک تاریخ دانست. چراکه بدون تردید آدمی از زمانی که پا به این دنیا گذاشته است، درد و رنج‌هایی داشته و برای درمانشان تلاش می‌کرده است. بیماری و طبابت از همان ابتدای تاریخ انسانی همپای یکدیگر بوده‌اند و اکنون نیز هستند.

کثیری، سپس به مفهوم و جایگاه درمانگری در دورترین ادوار تاریخی نظر کرد و توضیح داد: مردم در یک برهه مشخص، پزشکی را از دریچه ماورایی و جادوگری می‌دیدند. یک بیمار گمان می‌کرد که ناخوشی‌اش پیامد گناهان اوست.  

این مدرس و پژوهشگر افزود: بر اساس این ‌جهان‌بینی، نیروهای ماورایی یا خدایان عالم با فرستادن انواع بیماری‌ها انسان را مجازات و متنبه می‌کردند. این تفکر حتی در میان ادیان الهی نیز وجود داشت. برای نمونه، ‌ در دین مزدیسنا، زرتشتیان باور داشتند که اهورامزدا ۹۹۹ عامل نیک برای سلامت آدمیان در عالم گسترانده و هم‌زمان معتقد بودند که اهریمن نیز ۹۹۹ عامل بیماری یا ناخوش‌احوالی پیش پای بشریت گذاشته است.  

گذار ایرانیان از پزشکی مکتبی به طب فولکلوریک

پزشکی در گذر تاریخ، مانند هر علم و دانش دیگری، تحولات و دگرگونی‌های خاص خود را داشته است. مدرس تاریخ دانشگاه اصفهان این‌گونه درباره‌ آن تبیین کرد: نگاه جامعه بشری به درمانگری و از پنجره ماوراءالطبیعه با نگاه متفاوتی که یونانیان باستان به این قلمرو داشتند، به حاشیه رفت.

کثیری که از بنیان‌گذاران رشته تاریخ پزشکی در ایران است، یادآور شد: یونانی‌ها پا را از قلمرو ماورا صرف بیرون گذاشتند و در واقع جهان‌بینی آنان در این باب مادی شد. بقراط را می‌توان در این نظرگاه نو پیشتاز دانست. به باور این پزشک کلاسیک، بیماری امری مقدس نبود و ریشه‌ای زمینی داشت. بر اساس همین نگاه نو بود که پزشکی از دست کاهنان و امثال آنان خارج شد. از این پس، طب علمی شد که پزشکان در راس آن قرار می‌گرفتند.  

او اظهار کرد: علم پزشکی تا به دوران اسلامی و سرزمین ما در دوره پس از باستان برسد، تحولات بسیاری پشت‌سر گذاشت. وقتی از پزشکی در تمدن اسلام و بین پزشکان نامدار ایران صحبت می‌کنیم، ریشه‌های آن به همان اصول پزشکی بقراط بازمی‌گردد که آن را جالینوس مکتوب کرده بود. هم‌زمان با اوج تمدن اسلامی، یعنی قرون سوم و چهارم هجری قمری، پزشکی نیز به عالی‌ترین درجۀ خود در این دنیا رسید. ابن‌ ربن طبری، زکریای رازی، علی مجوسی اهوازی و ابن‌سینا از جملۀ آن مفاخر به شمار می‌آیند.  

این مورخ با تأکید بر این مسئله که روایت و تحلیل تاریخ پزشکی بحث گسترده‌ای است، چنین توصیف کرد: طب در قلمرو اسلامی و کشورمان پس از اوج اعتلای آن در قرون اولیه اسلامی، به دلایل و عللی که بحث در باب آن مفصل است، رکود کرد. پزشکی مکتبی ما در اسلام که ایران هم بخشی از آن بود، رسید به همان نقطه‌ای که در ابتدا گفتم.

او سپس بیان کرد: دانش پزشکی و طب ما از قله به قعر رسید و شد همان طب خرافی که در جهان‌بینی آدم‌هایش به قلمرو فرازمینی تعلق می‌گرفت. این پزشکی را که با باورهای خرافی اقوام مهاجم به ایران، مانند ترکمانان و مغولان، آمیخته شد، می‌توان Traditional Medicine یا Folk Medicine نامید.

پزشکی صفوی در مسیر سیاست و هویت ملی

این پژوهشگر تاریخ علم پس از ورود به پزشکی عامیانه یا فولکلوریک، به دنیای پزشکی صفویان وارد شد و توضیح داد: دوران صفویه عصری است که ما ایرانیان برای تأسیس دولتی ملی و مستقل و شیعی تلاش می‌کردیم. در این اندیشه و سیاست جدید تلاش می‌شد تا همه مردم ایران در سایه آیین تشیع به یک ملت واحد تبدیل شوند.

کثیری گفت: این حکومت نو بسیار تلاش می‌کرد تا نه‌ فقط در حوزه سیاسی بلکه در تمامی جنبه‌های زیست، انسان ایرانی را با نگرش‌های نوینش پیوند بزند. یکی از این جنبه‌ها پزشکی، فرهنگ سلامت و جهان‌بینی درمانگری ما بود که شخصیتی چون حکیم شفایی اصفهانی نیز در آن بالیده شد.

این مدرس تاریخ علم خاطرنشان کرد: شاید بشود اسم این راه و رسم نو را گذاشت طب سیاسی، طبی که به‌ سهم خودش بنیادهای هویت ملی و نوپای ما را تقویت کند. بنابراین، پزشکی علم و پیشه‌ای نبود که صرفاً در خدمت سلامت جسم و روان و درمانگری انسان باشد، پزشکی به بخشی از سیاست و هویت فرهنگی ما تبدیل شد.

عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان با تأمل در ویژگی‌ها و علایق پزشکان عصر صفوی چنین شرح داد: دخالت‌ دادن اصول مذهب و دین در پزشکی یکی از علایق و اهداف مهم پزشکان این دوران بود. پزشکان نامور و زبردست عصر صفوی غالباً در سیاست نیز نقش‌آفرینی می‌کردند.

وی ادامه داد: مخصوصاً در اواخر دوره صفویه شاهدیم که پزشکان معروف کشور پس از شاه مهم‌ترین مناصب را به عهده داشتند. غالباً پزشکان، شخص دوم یا سوم مملکت بودند. این افراد در تلاش بودند تا مطابق اصول اسلامی و احادیث و روایاتی که به دستمان رسیده است، شیوه‌ای نوین از پزشکی را ارائه کنند که مبتنی بر الهیات باشد.  

تاریخ‌ نگار علم پزشکی کشورمان جهان‌بینی مردم را نیز این‌گونه تبیین کرد: مردم کوچه و بازار نیز به شکلی دیگر از پزشکی مکتبی فاصله گرفتند. آنان برای درمان امراض و کسالت‌های خود به انواع خرافات و جادو و دعانویسی رو کردند. البته بسیار مهم است که بدانیم هم بین طبیبان ما و هم بین عوام عصر صفوی استثنا هم وجود داشت. به عبارت دیگر، دیدگاه‌های دیگری نیز در قلمرو علم پزشکی و سلامت دوران صفویه وجود داشت که در تضاد با نگاه غالب بود.  

در محکمه طبیب شاعر!

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان سپس با ذکر این نکته که حکیم شفائی اصفهانی یکی از پزشکان همین دوره صفویه و از علمای روزگار خود بود، این‌گونه توصیف کرد: وقتی به کسی چون حکیم شفایی اصفهانی عالم می‌گوییم، منظور این است که صاحب علم است. عالم در اینجا صرفاً به معنای پیشوای مذهبی نیست.

وی افزود: این افراد در زمانه خود دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه‌ای بودند که در آن دامنه وسیعی از علوم را می‌آموختند. بر همین اساس، حکیم شفایی نیز در چنین محیطی طب را آموخت و هم‌زمان بر دایره متنوعی از علوم زمانه خود، مانند ادبیات فارسی اعم از نظم و نثر، زبان و ادبیات عربی، فقه و اصول، صرف و نحو و فلسفه و منطق، تسلط داشت یا با آن‌ها آشنا بود.

محقق شهرمان با یادآورشدن این نکته که حکیم شفایی اصفهانی در سال ۹۹۶ هجری قمری به دنیا آمد و در ۱۰۳۷ هجری قمری درگذشت، متذکر شد: حکیم در خاندانی عالم چشم به جهان گشود که نسل‌درنسل جایگاه مهمی در علوم و حکمت‌های زمان خود داشتند. همگی آنان ضمن اینکه پیشوای مذهبی و روحانی بودند، طبابت هم می‌کردند. متأثر از همین پیشینه خانوادگی بود که او هم جذب علم و پزشکی شد. او در محیط خانوادگی خود و نزد دیگر بزرگان شهر اصفهان آموزش‌های لازم را دید.  

کثیری به زیست و پیشه حکیم شفایی قبل از پایتخت‌شدن اصفهان در سال ۱۰۰۶ هجری قمری و به‌دست شاه عباس صفوی نظر کرد و چنین شرح داد: حکیم شفایی قبل از ورود شاه عباس به اصفهان یکی از پزشکان نامدار شهر بود و محکمه‌اش نیز مکان معروفی چون مسجد جامع اصفهان یا عتیق محسوب می‌شد.  

او در توضیح محکمه گفت: محکمه اصطلاحی مخصوص در این روزگار بود که به مکان کار پزشک یا جایی که او و مریض همدیگر را ملاقات می‌کردند، گفته می‌شد. می‌گفتند محکمه چون پزشک مثل یک قاضی در آن حکم می‌داد. پزشک، دانش‌ها و علوم و تحلیل خود را با اطلاعاتی که از احوال بیمار به دست می‌آورد، کنار هم می‌گذاشت و درباره وضعیت مریض حکم می‌داد. واژه محکمه به همین حکم‌دادن اشاره داشت و بر همین اساس به پزشک نیز عنوان شغلی حکیم می‌دادند.

این مورخ و مدرس در ادامه اظهار کرد: حکیم شفایی همانند دیگر پزشکان یا حکمای زمان خود در جایی چون تخت‌سرای یا پله‌های مسجد می‌نشست و بیماران نیز به او مراجعه می‌کردند. حکما پول ویزیتی که امروزه با آن آشنا هستیم، دریافت نمی‌کردند. اما پول دارو را حتماً می‌گرفتند. هر حکیمی در بین بساط پزشکی خود دایرۀ متنوعی از گیاهان دارویی داشت.

وی تأکید کرد: البته دادن پول چندان مرسوم نبود. آنچه باب بود دادن مقداری خوراکی به طبیب محسوب می‌شد؛ یعنی هر کس به تناسب لطفش و توان مالی‌اش مقداری تخم‌مرغ، نان خشک، کشمش و مویز یا هر خوراکی و کالای دیگری که شاید با شغل بیمار ارتباط داشت، به پزشک می‌داد. حکیم شفایی اصفهانی در چنین نظامی طبابت می‌کرد. «حق قدم» هم باب بود و زمانی به پزشک داده می‌شد که خود او به بالین بیمار برود، نه اینکه بیمار به محکمه‌اش پا بگذارد.  

طبیب محبوب شاه عباس با قلمی لطیفه‌پرداز

این تاریخ‌نگار در مورد راهیابی حکیم شفایی اصفهانی به دربار شاه عباس بیان کرد: وقتی شاه عباس به اصفهان آمد و این شهر را پایتخت کرد، شفایی اصفهانی از چنان شهرت و مهارتی در طب برخوردار بود که در ردیف پزشکان دربار قرار گرفت. وی احترام و اعتبار فراوانی نزد این پادشاه صفوی داشت.  

او توضیح داد: همان‌طور که گفتم حکیم شفایی به رسم همه عالمان زمانه‌اش در علوم مختلف تبحر داشت، اما بیش از همه در پزشکی به شهرت و موفقیت رسید. در کنار پزشکی ادیبی برجسته بود و دیوان شعری از خود به جای گذاشته است که به تازگی هم برای چندمین بار چاپ شده است. او به جز پزشک دربار، به ملک‌الشعرای زمانه خود ملقب بود.

وی اضافه کرد: در اصفهان و شهرهای دیگر انجمن‌های ادبی مختلفی در بین پزشکان وجود دارد که متأثر از این طبیبِ شاعر، نام حکیم شفائی اصفهانی را برای خود برگزیده‌اند. دکتر محمد سیاسی مدیر و از جمله بانیان یکی از این انجمن‌ها در شهر اصفهان به شمار می‌رفت. ساختمان نظام پزشکی اصفهان نیز محل برگزاری این انجمن ادبی بود.

کثیری در پایان یادآور شد: اهالی ادبیات غالباً حکیم شفایی اصفهانی را به شعر و دیوان معروفش می‌شناسند و پزشکان نیز او را در جایگاه طبیبی نامدار در خاطره‌ها دارند. خود حکیم شفایی اصفهانی نیز به این مطلب اشاره‌ای کرده بود که شاعر بودن من چنان بر پزشکی‌ام سایه افکنده است که اهل شعر از طبیب‌بودنم آگاهی ندارند و از طرفی پزشکان نیز قدرت شعری من را نمی‌بینند و فقط در جایگاه طبیب می‌شناسند.

این پژوهشگر در باب اشعار حکیم شفایی توضیح داد: گفتنی است که شاعرانه‌های او در روزگار جوانی‌اش غالباً هجوآمیز و سخریه بود. ممکن بود از دست کسی دلخوری‌ داشته باشد و با توان شعری و قلمی خود، آن فرد را نکوهش کند! بعدها شعرش متحول شد و از این روش فاصله گرفت، اما باز هم اطرافیان اصفهانی از قلم و شعر او می‌ترسیدند. به‌طورکلی، حکیم شفایی بیانی شیرین، بذله‌گو و لطیفه‌پرداز داشت.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • نظام درمانی را به کجا می‌برند؟
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • ارائه خدمات رایگان پزشکی در قصر قند
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • هجوم هواداران خشمگین رم به صفحه اینستاگرام آبراهام و کارسدورپ
  • پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی ماما